Організаційно-педагогічне впровадження інновацій в освіті дітей з ООП
Сутністю інклюзивної освіти є навчання дітей з особливими потребами в загальноосвітній школі за умови пристосування освітнього простору до індивідуальних особливостей дітей, надання якісних освітніх послуг таким дітям. Навчання зазначеної категорії дітей передбачає використання особистісно орієнтованих підходів у навчально- виховному процесі, застосування індивідуальних, групових форм роботи, враховуючи ,
вплив різних видів розладів і хвороб на процес навчання. Пріоритетними напрямами роботи є сприяння соціальному, емоційному та когнітивному розвитку кожної дитини, з тим, щоб вона відчувала себе неповторним, повноцінним учасником суспільного життя.
Навчання в інклюзивних
класах дітей з особливими потребами, з одного боку, допомагає їм адаптуватися
до нормальних життєвих ситуацій, позбутися почуття ізольованості, відчуження, сприяє зникненню
соціальних бар'єрів та інтеграції в соціум, з
іншого боку — вчить учнівську громаду школи спілкуватися та працювати
разом.
Ефективність роботи
школи залежить від створення особливого
навчального середовища, командного підходу, психологічного та корекційного
супроводу, раціонально підібраних стратегій навчання.
Основним організаційним принципом для інновацій являється створення команди з працівників, що у змозі вирішувати поставлені задачі. Важлива роль належить учителю, який організовує та забезпечує оптимальні умови навчання, сприятливу атмосферу в учнівському колективі, спосіб презентації теми, який би залучав до діяльності, був захоплюючим та не обтяжуючим чи виснажливим для «особливої» дитини, стимулював засвоєння інформації, сприяв застосуванню знань, умінню пов’язувати їх з життям, оцінюванню учнівських досягнень в різний спосіб. Саме тому на передній план виходить підготовленість навчального закладу, власне самого вчителя, до роботи з розмаїтим учнівським колективом.
Інноваційна робота у школі має проводитися за наступними напрямками:
1. Формування інформаційної культури і медіакомпетентності всіх учасників
освітнього процесу.
2. Впровадження ефективних педагогічних технологій і методик, що вирізняються особистісно-зорієнтованою спрямованістю: здоров’язберігаючих, інформаційно-комунікативних, інтерактивних, проблемних, проектних.
3. Вирішення завдань оздоровлення учасників навчального процесу засобами фізичної культури, лікувальної фізкультури, занять спортом.
Зараз існує чимало різноманітних інноваційних методик з навчання та виховання дітей. Вони нетрадиційні, цікаві, які розвивають, збагачують, урізноманітнюють життя учнів і дають змогу навчатись в закладах дітям з особливими освітніми потребами. Використання їх у роботі з дітьми можливе лише тоді, якщо творчо опрацювати ту чи іншу педагогічну методику, адаптувати і пристосувати її для роботи.
До технологій кооперативного навчання належать такі інтерактивні технології, як: робота в парах, ротаційні (змінні) трійки, два-чотири -всі разом, карусель, робота в малих групах, акваріум.
Їх можна ефективно використовувати як на уроках засвоєння, так і на уроках застосування знань, умінь і навичок. Це може відбуватись одразу ж після викладу вчителем нового матеріалу, замість опитування, на спеціальному уроці, присвяченому застосуванню знань, умінь і навичок, або бути частиною узагальнювального уроку.
Робота в парах дозволяє учням набути навичок співробітництва, оволодіти уміннями висловлюватись та активно слухати.. Серед них можна назвати такі дидактичні ігри:
1.«Знайди пару» - учні до карток з друкованими буквами
добирають відповідні рукописні літери. Називають букви, звуки,
які вони позначають, складають з ними слова.. Поширеними є ігри «Засели будиночок»,;
робота в групах кооперативного навчання;
робота з індивідуальними інструкціями;
незалежні самостійні заняття.
У роботі з дітьми з особливими освітніми потребами потрібно враховувати те, що діти швидко втомлюються і потрібно переключати їх на інший вид роботи. Особливого значення набуває використання технології «Створення ситуації успіху. В основі даної технології лежить особистісно-орієнтований підхід до процесу навчання та виховання. Ситуація успіху розглядається як психічний стан задоволення від наслідків фізичної або моральної напруги від виконання справи. Ця технологія включає створення різноманітних видів радості, використання прийомів, за допомогою яких розгортаю роботу з різними категоріями учнів. Цінність та ефективність даної технології полягає у застосуванні педагогічних прийомів, таких як: «Даю шанс», «Навмисна помилка».
Основна ідея використання комп’ютерної техніки полягає у тому, що комп’ютер має бути не об’єктом вивчення, а засобом, за допомогою якого дитина зможе заповнити прогалини знань з того чи іншого предмету.
Вдало дібрані комп’ютерні програми забезпечують розвиток здібностей дітей, їх інтересів, вмінь, навичок і потребують певного рівня пізнавальної активності. У дітей з вадами інтелекту з великими труднощами виробляються нові умовні зв’язки, а з’явившись, вони стають нестійкими та недиференційованими. Можливість прикладного комп’ютерного середовища демонструвати різні складні явища дає змогу зробити ці зв’язки стійкішими. . Комп’ютер та комп’ютерну програму в тій чи іншій мірі можна використовувати на будь-якому етапі уроку в залежності від дидактичної мети. На етапі повторення та перевірки наявних знань учнів комп’ютерну програму можна використовувати у вигляді нескладних тестових завдань. При цьому особливості психіки розумово відсталих дітей треба враховувати так: питання не повинні бути двозначними; кількість варіантів відповідей повинна бути мінімальною, а самі відповіді мають носити чітко визначений характер.
Отже, дитина з особливостями психофізичного розвитку не повинна займати особливого становища у класі, вона має почуватися природно, досягти самостійності, наскільки це можливо. Дуже важливо в інклюзивному класі створити таку атмосферу порозуміння та взаємодопомоги між учнями, щоб забезпечити дитині з особливостями психофізичного розвитку можливість самоствердитися, подолати неадекватні установи і стереотипи, набути певних навичок соціальної поведінки.
Комментариев нет:
Отправить комментарий